Excusé…!?

Moet ik op mijn schreden terugkeren, zoals dat zo mooi heet? En erger, meer belangrijk wellicht, niet alleen ik. Mijn desbetreffende blogje dateert van al weer vorig jaar februari maar liefst. Zijn we al die tijd een beetje voor de gek gehouden? Nu anderhalf jaar verder zijn we en zijn er iets van 40.000 controles uitgevoerd door UCI verantwoordelijkheden met betrekking tot mechanische doping. Alleen in de laatste Tour al 4.000 keer. Het blad FIETS meldt dat (digitaal). En weet zich gesteund door een Frans onderzoek. In een ruim een kwartier durende reportage lijkt het er alle schijn van te hebben dat er sindsdien geen mechanische doping is geconstateerd. Destijds werd er heel geheimzinnig gedaan over de slimme tablets waarmee die UCI controleurs waren uitgerust, die Femke Van den Driessche “er aan hingen” als eerste zondares (en enige?) van mechanische doping. Tot op de dag van heden ontkent ze. En misschien heeft ze zelfs wel gelijk. In het filmpje blijkt dat er veel te oppervlakkig en ondeskundig wordt gecontroleerd en waarbij een eventueel aanwezig motortje zomaar digitaal over het hoofd kan worden gezien. En op het WK in Bergen zag ik het (op TV) met eigen ogen. Eventjes vlug-vlug met die tablet langs de buizen. Nader onderzoek wees uit dat je met een gewone mobiele telefoon met een specifiek appje precies hetzelfde kunt bereiken. Het enige wat het namelijk doet is het aantonen van metaal. Maar het apparaat gaat dus bij secuur gebruik bijvoorbeeld ook af bij de (stalen) bout van de voorderailleur, de stalen trapas of de stalen kransjes van de cassette, mocht het motortje in het achterwiel zijn verstopt. Behalve als je er rap-rap langs gaat en het apparaat de tijd niet gunt te reageren. Dan gaat je beurt voorbij, en detecteert het niets.  De Hongaar István Varjas maakt overigens geheel legitiem racefietsen met verborgen motortjes. Het is immers niet verboden ze te maken. Voor bijvoorbeeld de ietwat bejaarde recreatieve fietser die een stukje ondersteuning wenselijk acht. Ik kan het me (nu al) voorstellen. Je mag er alleen niet aan meedoen met wedstrijden, dat is het strafbare er aan. UCI hield zich heel warrig en quasi interessant over hun wonder tablet, maar het apparaat en dus ook de app reageert gewoon op de aanwezigheid van metaal. Het reageert al op een lasdraad van koper of een stukje staal. Op aluminium dus niet. Ferro-houdende metalen dus, zeg maar. Carbon dus niet, en veel onderdelen zo niet complete fietsen in het professionele (en ruim er onder) circuit zijn van carbon tegenwoordig. De Hongaar maakt ook speciale wielen waarin het motortje is gehuisvest. Die tot 4.000 watt vermogen kunnen opleveren zelfs. Waarbij de motor dichtbij de stalen kransjes zit. Zit je als doorsnee renner op een retro- (of beter vintage-)fiets wordt je op deze wijze dus ALTIJD betrapt op mechanische doping. Of een carbon exemplaar voorzien van een flashy metallic laagje lak. Femke moet gerehabiliteerd worden. Kom op Femke, gewoon weer lekker gaan crossen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s