Kleintje pils…

Dit keer (al)weer een blogje over het door mij meest gelikedte (?!) dorstlessercontainertje op onze racefiets. Traditioneel is de inhoud van dit attribuut van oudsher gehouden op circa een halve liter. Gek, want in een wijnfles (toch de illustere voorganger van onze bidon) gaat traditioneel iets meer, 750 cc. Een bouteille heet dat in jargon. Wel is het zo dat die halve liter al min of meer sinds de aluminiumtijd de standaard was.

Wielrenners zijn hoe dan ook aan die halve liter klaarblijkelijk altijd tekort gekomen, want die hele karavaan aan auto’s achter het peloton rijdt daar echt niet om van al die op het dak gesitueerde reservefietsen af te komen. Nee, het gaat die renners aan de staart van het peloton veel meer om aan de aldaar op te halen bidons. Die op hun beurt dan weer het bestaansrecht verstrekken aan het fenomeen jurylid-op-de-motor, die moet bepalen wanneer een bidon wat langzaam wordt aangereikt c.q. ontvangen dan wel wanneer er echt sprake is van een illegale bidon-collant.

Men kwam er dus al aan tekort toen die aluminium drinkbussen nog gezellig naast elkaar binnen het bereik van de renner gehuisvest waren aan het kromme racestuur. Later werden ze daar bruut gescheiden en verhuisde er eentje naar de schuine buis op het frame. Om enkele decennia later weer min of meer herenigd te worden aan het frame, waar toen nog immers plek zat was. Verlaging van het zwaartepunt was daarbij mooi meegenomen. Tegenwoordig komen ze ook daar al een beetje in de knel. Want die carbonframes worden dienaangaande minder gastvrij door a.) steeds lompere oversized buizen, en b.) slooping toptubes die ook niet bepaald voor meer ruimte tussen de buizen zorgen. Slooping top tube… pfff… een pseudo damesfiets lijkt het wel soms. Met een eind pijp die er uit steekt waar een beetje zadel hoogtevrees van krijgt.

Na vele decennia berustend het gelukzalige uiterlijk van een halve liter te hebben aanvaard, kwamen er slimme bidonfabrikanten die er stiekem een kwart litertje extra aan toevoegden. De 750 ml versie was geboren. De noem het XL die je verder identiek kon gebruiken en opbergen in dezelfde bidonhouder als de kleinere versie. Populair bij vele andere sporters ook. Maar heel vreemd weer niet aan de doorsnee professionele wielrenner besteed. Die zijn traditioneel conventioneel trouw gebleven aan de halve liter. Ze rijden dus liever een keer extra naar “achteren” om een meervoud aan halve liter versies in en onder de tegenwoordige erg flexibele wielertrui te stoppen. Om ze op de terugweg naar voren heel sociaal uit te delen aan –dat dan weer wel– lotgenoten met hetzelfde kleur truike.

Misschien is het wel een beetje als de wat ouder zijnde verstokte bierdrinker die zijn “halve liter” als vriend is gaan koesteren. Het kleinere pijpje van 33 centiliter is aan hem ook niet besteed. Je blijft naar de koelkast lopen, is zijn verweer. Maar wat schetst mijn verbazing onlangs… een van de spelers op de bidonmarkt speelt slim in aan de letterlijke onderkant van die markt. Niet (alleen) overmaatse 750 en zelfs 1000 cc versies naast

vlnr: Eurobottle(s) Activity 1999 en 2011, Tacx Shiva 2009, Elite Corsa 2015.

de oorspronkelijke 500 cc bidon. Nee, zij komen eveneens met de 330 cc versie. Het pijpje onder de bidons, zeg maar. De XS zeg maar. En nu eens niet is de primeur in handen van een van de (twee) grote wereldspelers, als de hier vaker genoemde en geroemde Tacx en Elite. Even terzijde, het nieuwe (500 cc) model Fly van dit seizoen van laatstgenoemde heeft mijn bidonnenhart nog niet echt kunnen stelen. Terug, die kleintjes komen dit keer van de firma Eurobottle. Net als het Wassenaarse Tacx ook van Nederlandse bodem. Dronten meer specifiek. Sinds 1994 actief als dorstlesser-oplosser. Ik ken hun model Activity (zo blijkt achteraf) al erg lang. En heel eerlijk moet ik zeggen dat ik blij was dat ik alweer een poosje terug er weer eens eentje van hen binnen handbereik kreeg. Het lijkt een daarvan heel conventioneel afgeleid modelleke, dat 0,33 liter kleintje. Het concept blijft bij Eurobottle heel simpel en basic. Vooral praktisch moet het zijn. De Activity bidon van Eurobottle en zijn dop zijn nog echt met elkaar verbonden, daar waar eerdere genoemde grootspelers op de markt dat contact al lang verloren lijken te zijn. De oude Eurobottle bidon die ik nog had bleek van 1999 (staat onderop in zo’n cirkeltje met een pijltje) en mijn nieuwe(re) transparante (wat mijn -lichte- voorkeur heeft, zoals ik eerder (in het laatste partje) al eens uitlegde) is van 2011, maar qua uitvoering nog steeds nagenoeg identiek aan die van 12 jaar eerder. Het fijne van dit model is dat deze echt heel erg soepel inknijpbaar is, en voorzien is van een echt “nekkie”. Alleen door die kwaliteiten al mijn favoriet in gebruik. En de trouwe lezer weet, mijn keus en voorraad is groot, té groot. In dat kader ben ik anderzijds toch wel heel benieuwd naar dat kleine pijpjes-broertje (in het frans is het le bidon, dus het is geen zusje) van de firma Eurobottle. Ik heb ze nog nergens gezien. Waarschijnlijk zullen fabrikanten van bidonhouders (die vaak ook bidons vervaardigen) niet staan te trappelen om over te gaan tot een kleinere versie van hun stukje gereedschap. Maar dat deert niet eens, want niet de wielrenner is klaarblijkelijk de doelgroep van de fabrikant, leer ik van de website. Alhoewel ook die dit kleintje wel lekker makkelijker in de achterzak van de wielertrui kan. Daar kun je er gezien de doorgaans beschikbare ruimte zelfs wel drie van kwijt als het moet. Een stuk makkelijker dan de grotere broers in het 500 of  750cc model op die plek.

NB -Drink altijd voldoende water tijdens het sporten… 🙂

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s