Extra dimensie…

Vroeger op school had ik een bloedhekel aan het vak Frans. Een bullebak van een leraar (we noemden hem de sambal) deed mij al rap de keuze maken om het vak te “laten vallen” zodra dit kon. Achteraf gezien zonde, want diep in mijn hart vond (en vind) ik het wel een mooie taal. En uit praktische overwegingen had ik beter een ander vak, met veel mindere cijfers beloond kunnen laten schieten. Maar ja, jong hè. Niet dat er een regelrechte Francofiel in me schuilt, maar mijn voorliefde voor Franse race- en sportfietsen is ook hier op dit weblog toch wel vaker met grote regelmaat benadrukt. Sommige onderdelen zijn zelfs nagenoeg niet in een andere taal te benoemen. Neem het woord derailleur, we weten allemaal wat er wordt bedoeld. Alleen de Belgen doen hun uiterste best er zich te proberen onderuit te wringen om het een versnellingsapparaat te noemen. Maar ook bij het horen van het woord pignon moet je toch even denken hoe je dat in het Nederlands (be)noemt. Een roue avant/arrière (voor of achterwiel) is opgebouwd uit een moyeu (naaf), une jante (velgen), rayons (spaken), pneu et chambres à air (buiten- en binnenband). Klinkt toch beter, zeg nu zelf.

Mijn allereerste racefietsje was van het merk PEUGEOT. Een merk wat ik nog steeds bewust graag in hoofdletters schrijf. Enerzijds uit diep respect voor het merk en haar historie en anderzijds omdat ik gek genoeg het in kleine letter het woord een raar gedrocht vind lijken. In 1968 waren er nog amper andere merken racefietsen voor de doorsnee consument sportieve fietser beschikbaar in ons land. Ja, de speciaalzaken hadden hun eigen merken wel, maar daar hing dan ook vaak wel een (ook al voor die tijd) een fors prijskaartje aan. Bij ons in de buurt Vossen, Gramser en nog een paar. Goed beschouwd was het in feite reeds mijn tweede racefietsje, want de eerste was een (noem het) hybride. Mijn oude “gewone” fiets werd daartoe door mij vakkundig ontdaan (lees: gesloopt) van alles wat er voor een racefiets niet op hoorde, en een racestuur en racezadel (ze waren er nog alleen in leer) als vervanging deden het althans voor mij transformeren tot een heuse racefiets. Maar een echte? Ja, dat was de droom die waarheid werd op mijn 12e verjaardag. Ik beschreef dat eerder al eens hier. Een witte PEUGEOT G50CD, met een 3 versnellingen Simplex derailleur. Op zijn grotere broer was het jaar ervoor Eddy Merckx voor de eerste keer wereldkampioen bij de beroepsrenners geworden.

Lang leve internet heb ik het type eens bestudeerd, en leerde het volgende. Een kinderracefiets voor de leeftijd van 8-11 jaar (volgens de folders). Er waren ook nog types met voor de 50 een andere aanduiding, te weten 45 en 40 met respectievelijk 22 en 20 inch wielen, en aldus voor kleinere jeugd nog. De G50 modellen waren uitgevoerd met 24 inch wielen, wat we toen al conform de Franse normen 600C noemden. Aanvankelijk waren ze er in wit en rood. Pas in 1971 kwamen in het scala blauw en goudgeel er bij. Het miniscule bagagedragertje werd daarbij verchroomd en het in kleur mee gespoten kettingrandje veranderde behalve van vorm ook in chroom.

Onlangs kwam ik via Marktplaats.nl een zogenaamde schuurvondst tegen die ik feilloos herkende, en waarvan bovendien mijn retro-wielerhart sneller ging kloppen. Ik bood impulsief en de volgende dag werd ik al overboden. Ik bied wel vaker, en loop evenzo vaak de aanbieding mis. Ik had het al weer achter me gelaten. Totdat ik vorige week melding kreeg dat het hogere bod was ingetrokken, en nog een paar dagen later een bericht van de verkoper dat ik heb voor de door mij (laag ingezette) geboden prijs op kon komen halen. En dan ben ik zo op weg. Voorburg deze keer, maar het advies was om met de auto te komen. Ook aan de hand was deze fiets vanwege de platte banden en wat aanloop niet mee te voeren. Wat ik normaal altijd doe immers, liever op de fiets. Gezond voor mijn donder, en goed voor de prijsvorming. De verkoper en ik kenden elkaar, zo bleek. Het retro wereldje is klein. Thuis aangekomen even de standaard procedure doorlopen. Framenummer checken met het nationaal register fietsdiefstal. En even wat technische checks zoals het los kunnen van met name stuur- en zadelpen. Als gevolg van corroderen is dat het meest voorkomende euvel van zulke oudjes. Behoorlijk precair, maar tegelijkertijd wel een hele essentiële. Kunnen die niet meer hoger en/of lager dan wel naar links en/of rechts is het meteen al stukken minder interessant. Het vorige project is op die manier verworden tot oud ijzer, na rippen van de bruikbare onderdelen. Maar ondanks de leeftijd van het fietske (we hebben het over bouwjaar 1972), ging dit nog verrassend goed. In die tijd kostte dit karretje in deze uitvoering (single speed dus) Hfl 169,00. Verder met de inspectie; zelfs de pedalen gingen nog los. Daarentegen bleken de crankspietjes muurvast te zitten. Het kan ook niet allemaal meezitten. Het is en blijft oud spul, wat vaak jaren ergens druk doende bezig is geweest geschiedenis te worden. De lak lijkt nog redelijk in orde. Patina noemen ze dat met een deftig woord. Ik zie gewoon een lak die een beetje geleefd heeft. De achterremkabel hing er nog met flarden aan. De binnenbandjes lijken vreemd genoeg nog prima in orde. De buitenband van het voorwiel is in verre staat van ontbinding, achter lijkt het nog wel iets, misschien. Verder roest, maar mijn eerdere ervaringen met dit merk is dat dit doorgaans redelijk te herstellen is. Maar het geheel heeft nog wel wat tijd nodig om te onderzoeken. Het wordt een hele klus, maar tegelijkertijd een heel leuke klus. Nostalgie ten top. En zo krijgt krijgt retro een extra dimensie als het iets is, wat je zelf nog hebt beleefd vanuit een al ver verleden, toen ik aan het begin van mijn liefde voor de wielersport stond. 45 jaar terug hebben we het over in het geval van deze fiets. Bijna driekwart van mijn leven dus. 🙂

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s