Stuurloos (2) en vleugellam…

De titel klinkt niet echt hoopvol. Maar het valt mee, hoor. Stuurloos als in aansluiting op een vorige episode in deze serie. Was de vorige er eentje uit 1953. Deze van 1955. We hebben het -voor de goede orde- over de legendarische oude Titan racefietssturen afkomstig uit het Belgische Tielt van vroeger. De nu weer bij de ware liefhebbers zeer gewilde Belgische aluminium sturen met fraaie graveringen net als op de bijbehorende stalen stuurnokken. Nét ietsje minder oud deze keer, maar toch nog altijd wel één jaartje ouder dan uw scribent. Wel nog steeds erg smal, pas een decennia of wat later werden de racesturen breder. Opvallend juist dat hedendaagse baansprinters weer terug gaan naar smal. Het is net de mode, zullen we maar zeggen.

Maar… dit stuur was deze keer wél voorzien van de bijbehorende nok. Daar waar de oude als het ware nog stuurloos door het leven ging. En sterker, er hing nu ook nog eens een complete fiets van de jaren ’60 van den vorigen eeuw aan vast. Ik kwam deze op het spoor bij een scheepswerf hier op de Binckhorst. Welke van de opbrengst van dergelijke spullen die ze wel eens tussen het oud ijzer aantreffen de kas van de visclub spekken, voor prijzen.

De werf ligt op een steenworp afstand van de wel eens eerder genoemde Caballero fabriek. Aan de andere kant van de Binckhorstlaan, die momenteel grondig wordt geherstructureerd. Als je echt héél ver kunt gooien kom je uiteindelijk in Voorburg uit. En dat stond ook op de balhoofd sticker van deze fiets. Net zoals aan beide zijden van de onderbuis de woorden prijkten “Ton van Herwerden”. Dé fietsenzaak van vroegâh aldaar aan de Parklaan. Inmiddels verhuisd naar de Laan van Noord-Oost Indië. En ik begreep dat ze sinds het faillissement van Hans Struijk Fietsen (die er nadien was gehuisvest) weer van plan zijn geweest terug te verhuizen. Het fietsenmakersbloed kruipt waar het niet gaan kan. In de jaren ’80, in mijn actieve wielrenner in de categorie liefhebbers bij de KNWU, brachten zij elk jaar een grafisch (ook mijn bloed kruipt waar het niet gaan kan) prachtig verzorgde catalogus uit, waar ik destijds uren verlekkerd in kon bladeren. Vader Ton’s hobby was behalve wielrennen ook fotograferen. Samen met zijn zoon John en andere familieleden bestierden zij de zaak. Ton en John waren allebei clubgenoten van mij destijds bij het toenmailge Haagse R.R.C. Sparta. Ton werd eerder al in 1975 Nederlands kampioen bij de Veteranen, en zoon John was wereldkampioen bij de junioren in Warschau net een jaartje eerder. Nadat hij eerder dat jaar al derde werd bij de Europese kampioensschappen in Polen. John reed later nog even bij de Amstel amateurploeg van de legende Herman Krot. Die van orgine Amstrdamse ploeg reed toen nog natuurlijk traditiegetrouw op wit met rode RIH’s, maar zo niet John. Die reed op een Van Herwerden fiets, wel in de RIH/Amstel kleuren vermomd. Met Ton heb ik overigens wel eens vaker in de crteriums gereden, want om een voller peloton te waarborgen werden de wedstrijden voor de categorieën liefhebbers en veteranen vaak gecombineerd. De oude catalogi zijn overigens hier nu weer digitaal te bekijken, voor hen die op stalen nostalgie uit zijn.

Terug naar mijn jongste oude verovering. Een oud goudkleurig (overgespoten) frame van Engelse Reynolds 531 “pijp” met een bouw en geometrie die de leeftijd wel een beetje verraadt. Een ietwat lange dus, zoals dat nu eenmaal was in die tijd. In een rondje rond de kerk moest je hem denk ik door de bocht heen douwe, maar men wist niet beter toen. En iedereen had bovendien hetzelfde, zoals het materiaal in de wielergeschiedenis nooit veel onderling heeft gescheeld. Verder een stalen Hermesse crankstel, met spieën nog. Met een incourant 45 tands binnenblad ook. Er was al wel mondjesmaat spieloos. Voor profs en goed gesponsorde amateurs. Niet voor ons stervelingen. Vainqueur 999 (=Weinmann) centrepullremmen waren de norm destijds. Deze, of je had die van Mafac of Universal. De Weinmann remgrepen zijn echt prachtige oude exemplaren. Pas in 1968 gingen we met zijn allen weer terug naar sidepull. Terwijl de remkracht van dergelijke middenoptrekremmen juist onvolprezen was, en nog steeds is. Maar Campagnolo vond dat voor ons toch nodig. Van dat legendarische merk zijn overigens wel de Record zadelpen en de beide derailleurverstellers. De derailleurs zijn oud en van twee verschillende Franse fabranten (Simplex vóór en Huret achter). Maar gegarandeerd dat ze, zelfs onder aanvoering van de net genoemde Italiaanse aansturing in deze, elkaar straks wel weer gaan verstaan. Een Brooks B15 lederen zadel. In een nog opmerkzaam goede conditie, vaak hebben ze een hoop geleden. Het is wel knoerhard (nog). Welke een jaartal had ingeslagen gekregen van 1962. En ja, de fiets mankeert het een en ander. Vroeger is iemand er duidelijk zuinig op geweest. Later was men minder kieskeurig. Onder het met ductape vastgeplakte moderne maar versleten foam stuurlint ging een kunststof stuurbekleding van de oorspronkelijke tijd schuil. Voor mijn doen heb ik er relatief veel geld aan uitgegeven. Het wordt een hele klus, want als eerder gemeld wordt het steeds moeilijker passende oude onderdelen te vinden. Zeker bij zo’n ouwetje. Zoals bijvoorbeeld vleugelmoeren. Ja, zo oud is het dus, uitvalnaven waren er ook al wel, maar werden nog niet op grote schaal toegepast. Terwijl elke zichzelf respecterende sportieve stadsfiets dat tegenwoordig al aan boord heeft. Voor zaten de vleugelmoeren nog wel op, achter maar eentje, en die was dan ook nog maar voor de helft fysiek aanwezig. Zeg maar vleugellam. Ik heb nog wel een stelletje over bestemd voor voorwielen. Weet je iemand die wil ruilen met me voor een stel voor achterwielen? Dan hoor ik dat graag. Kort en goed, ik vind het een machtig interessant en pracht fietsje, mijn vrouw zegt lachend dat ze het een barrel vindt. Maar ze begrijpt me wel…

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s