To derailleur or not to derailleur (2)…

Wat ik jaren geleden in editie 1 van dit blog al voorspelde –meer specifiek juli 2014– werd bewaarheid in de laatste editie van Parijs-Roubaix. Na de reguliere regen (bij droog weer) van lekke banden afgelopen zondag vraag ik me wel eens af, of er op een gegeven moment niet een schaarste ontstaat aan reservewielen. Met volle banden wel te verstaan. Oké, de materiaalwagens van de ploegen staan er vol mee. Plus bovendien die van de neutrale -geheel in de in stemmig wegenwacht-geel uitgevoerde MAVIC– materiaalwagens, de dito motards met een duopassagier gewapend met een stel wielen, en ook nog verzorgers langs de kant van menige cobble-stone-area die met dezelfde items lopen te zwaaien. Want voor alleen een bidonneke -eventueel met aangehecht gelleke- gaan de coureurs niet meer. Afgelopen zondag was het als gezegd dan nog mooi weer, want bij slecht weer neemt het verbruik van banden alleen nog maar sterker toe. Op een gegeven moment zijn die wielekes toch op? Zelfs al confisceer je de exemplaren van alle reeds afgestapte coureurs. Terug naar de aanvang van dit blog. Destijds gaf ik het al aan, dat de lege batterij van de hedendaagse niet meer weg te denken elektronische schakeling ook nog eens een geldig excuus zou gaan worden. Sep Vanmarcke had de primeur en klaagde steen en been, Hij weet zijn verlies aan allerlei domme pech, en dus onder andere aan die lege batterij. Want net als een bij een ouwerwets gebroken derailleurkabeltje zoekt een derailleur die de aansturing van zo’n kabeltje -of in de modernere variant de batterij- niet meer kent, de weg van de minste weerstand. De veer zorgt dan dat deze de totaal ontspannen toestand van het laatste tandwieltje achter opzoekt. Coureurs als Sep Vanmarcke overspannen achterlatend. Sep reed noodgedwogen achter op de 11 over de kasseistroken daar waar hij al te graag een tandje lichter had geschakeld. Veel te lang wachtte hij eigenlijk met het vragen om een vervangende fiets. Al moet als verzachtende omstandigheid worden aangevoerd dat ploegleiders in die files op de kasseistroken ook niet overal zomaar langs kunnen. Ik had het Sep echt wel gegund, de winst. Het lijkt echter wel eens alsof sommige renners kiezen voor deze mechanische sport om het materiaal achteraf de schuld te kunnen geven als ze zelf niet in optimale doen waren. Geluk moet je afdwingen, zeiden ze vroeger. Nu nog. De goeie coureurs rijden niet (of minder) lek. Er zijn er zondag zat van de fiets gestuiterd en die evenzo vrolijk weer opstonden en weer verder gingen. Oké… die wonnen ook niet, en waren misschien net zo ontgoogeld, maar zij berustten in het feit. Het is altijd wat met Sep, in 2015 nog in dienst van Lotto-Jumbo klaagde hij dat hij van de neutrale wagen na lekrijden een voorwiel had gekregen van -naar eigen zeggen, toen- 87 jaar oud. Ik heb dat wiel destijds op foto’s gezien. Oké… het was niet zo nieuw meer, maar er zat behalve een oude(re) maar betrouwbare velg van die eerder genoemde neutrale sponsor wel een voor de huidige begrippen mooie brede band om op. Hij had het ook beleefd kunnen weigeren. Het exemplaar bevatte -niet geheel onbelangrijk- wél lucht. En in België zeggen ze, “het marcheerde’ dus het draaide gewoon rond, en het liep niet aan of wat dan ook. Het draaide net zo goed als een modern wiel van toen -2015- op rolletjes. Dus als Sep in 2020 op zeker wil gaan, adviseer ik hem een reservebatterij mee te nemen in zijn achterzak, en lekker ouwerwets als 87 jaar geleden een tube om zijn schouders te binden. Kom op, Sep. Niet zeveren.

Na al deze treurnis een mooi bericht uit de koers. Evaldas Šiškevičius werd dit jaar 7e. Ik roep even een blogje van nog maar pas geleden in herinnering. Over de editie van 2018. En dan weet u het weer. Een meer dan knappe revanche dit keer. Zo kan het dus ook. Bij 10 anderen stond wel OTL achter hun naam in de uitslag (Over Time Limit). Altijd nog beter dan DNF wat 65 keer werd opgetekend. 100 renners werden wel geklasseerd.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s